2010/09/27

XXXeptionellt galet.

Österrikiska möbeljätten XXXLutz med 100-tals butiker i Mellaneuropa skall etablera sig i Sverige, och tar över IKEA:s gamla hus på Bulltofta. Företaget har en stark grafisk profil med en jättestor röd stol som skulptur utanför varuhusen. Detta i kombination med ett Helveticaliknande hemmatypsnitt signalerar stil, ordning och reda. Nästan Schweizisk aproach. I Malmö har någon kommit på idén att göra en lanseringsannons med ett "hårfrisörsketypsnitt" i rubriken och en oläslig American Typewriter till brödtexten. Illa designat och typograferat med så smal spalt att texten går sönder. Man har av någon outgrundlig anledning försökt skapa ett redaktionellt intryck, men misslyckats på alla fronter.

1 kommentar:

  1. Instämmer till fullo. Försökte faktiskt läsa annonsen idag, men tröttnade på att den var extremt svårläst och gav upp.

    SvaraRadera